Co powinieneś wiedzieć o marketingu internetowym

Nowatorskie, ciągle rozwijające się sruktury informacyjno-komunikacyjne znalazły stałe miejsce nie tylko w codziennym życiu ludzi, ale także w działalności przedsiębiorstw. Obecnie nikt z nas nie jest w stanie wyobrazić sobie życia bez dostępu do Internetu, a działalność gospodarcza bez niego właściwie nie istnieje. Współcześnie koniecznością jest utworzenie przez firmy własnych witryn www, prowadzenie kampanii reklamowych w sieci oraz stały kontakt mailowy z klientami.
Aby przedsiębiorstwo miało szanse w ogóle zaistnieć w Internecie i być tam widoczne dla hipotetycznych klientów, konieczne jest wykonanie mnóstwa działań i zabiegów. Wszystkie te działania łączy wspólna nazwa: marketing internetowy.


Marketing internetowy koncentruje się głównie na badaniu potrzeb klienta, który poprzez wpisanie w wyszukiwarce internetowej określonej frazy informuje o swoich preferencjach i potrzebach. Za pomocą wyszukiwarki trafia na witryny internetowe firm, które są w stanie najlepiej zaspokoić jego potrzeby. Zanczną część sfinalizowanych transakcji handlowych ma swój początek w wyszukiwarce internetowej.
Kluczem do zdobycia jak największej liczby klientów w sieci jest posiadanie nowoczesnej, funkcjonalnej i bogatej w treść strony internetowej. Strony internetowe przedsiębiorstw zdecydowanych na sprzedaż towarów i usług przez Internet powinny być udoskonalone pod kontem SEO oraz zbudowane na najnowszym oprogramowaniu, a także odznaczać się przejrzystością oraz dobrym i szybkim hostingiem.
Posiadanie dobrej strony www to niestety nie wszystko. Samo jej istnienie jest bezużyteczne, jeśli ewentualni klienci nie będą w stanie jej odnaleźć. Aby była ona widoczna w sieci należy podjąć szereg działań służących jej wypozycjonowaniu, czyli ukazaniu się w grupie pierwszych wyszukiwarki. Na te działania składają się: linki sponsorowane, reklama kontekstowa, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki i mapkach Google. W zależności od aktualnej pozycji strony w sieci i efektów jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć, należy wybrać odpowiednie narzędzie pozycjonowania.

Wyjątkową właściwością Internetu, bardzo cenną z punktu widzenia marketingu, jest łatwość gromadzenia informacji oraz szybka komunikacja, co pozwala otworzyć się firmie na nowych klientów, do których jej oferta wcześniej nie mogła dotrzeć. W odróżnieniu od prasy, radia czy telewizji, Internet daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, co pozwala nie tylko na zapoznanie się z kompletną ofertą firmy, ale także na złożenie zamówienia i dokonanie płatności elektronicznej. Bardzo ważną rzeczą jest także dbałość o wiarygodność przedsiębiorstwa w cyberprzestrzeni, co oznacza szybką reakcję na zapytania klientów, bieżącą aktualizację strony oraz przedstawianie oferty zgodnej z rzeczywistością. W budowaniu zaufania do marki wśród użytkowników Internetu bardzo przydatne okazały się popularne od kilku lat portale społecznościowe. Wyróżniają się one przede wszystkim dużym zasięgiem i oferują dostęp do informacji na temat użytkowników jak np. wiek, zainteresowania itp. Na tego typu portalach firma ma możliwość utworzenia własnego profilu, gdzie może umieszczać informacje na temat swojej działalności, linki do oferowanych produktów lub usług, spotów reklamowych i tym podobne. Każdy użytkownik może przyłączyć się do profilu przedsiębiorstwa i śledzić jego ofertę oraz działalność. Ciekawe jest to, że stworzenie konta na portalu społecznościowym jest bezpłatne, co oznacza, że firma nie ponosi żadnych kosztów za przyciąganie w ten sposób potencjalnych klientów.

W dobrze prosperujących i rozwijających się firmach często konieczne staje się wprowadzenie kilku systemów informatycznych, których zadaniem jest wsparcie pracowników firmy i usystematyzowanie danych. Mogą to być systemy do prowadzenia księgowości, do obsługi magazynu itp. Wszystkie te oprogramowania przeważnie są zróżnicowanie i posiadają przeróżne funkcje. Aby wszystkie one mogły ze sobą współpracować i korzystać np. z tej samej bazy danych bądź wymieniać dane między sobą, niezbędna jest integracja systemów informatycznych. Trzeba podkreślić, że nie wszystkie systemy mają możliwość zintegrowania ich z innymi systemami, ale ogromna większość tak. Wszystko zależy od programów, na których pracuje firma. Integrację systemów można podzielić na jednostronną i dwustronną. Gdy mamy do czynienia z bardzo zaawansowanymi oprogramowaniami stosuje się integrację jednostronną. Dane przepływają wtedy z jednego programu, który wysyła dane, do drugiego, który je odbiera. Czynność powrotna jest niemożliwa, jednak taki rodzaj integracji dla rzeszy firm jest wystarczający. Integracja dwustronna to kompleksowe połączenie systemów informatycznych. Dane mogą wtedy przepływać we wszystkich kierunkach, a funkcjonalność połączonych systemów wielokrotnie wzrasta. Przedsiębiorstwo przed dokonaniem wyboru co do rodzaju połączenia musi wziąć pod uwagę kilka czynników. Podstawowym jest koszt wykonania połączenia, drugim – przydatność zastosowanego rozwiązania, ostatnim – możliwości jakie daje posiadane oprogramowanie. Bez względu na wybór rodzaju integracji, niesie ona ze sobą mnóstwo korzyści, które można zauważyć w krótkim odstępie czasu.
W ostatnich latach świadomość konieczności posiadania dobrej reprezentacji w sieci wśród posiadaczy firm znacząco wzrosła. Rośnie też poziom ich informatyzacji i zastosowania innowacyjnych technologii systemowych i informatycznych. To ogromna zmiana dla przedsiębiorstw, ale także niepomiernych możliwości, które mogą przyspieszyć rozwój firm i wygenerować ogromne zyski.