Idea i założenia network marketingu

Marketing wielopoziomowy znany także jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest względnie nową, ale najszybciej rozwijającą się formą dystrybucji ze wszystkich. W Polsce system MLM jest jak dotychczas mało znany,ale na jego wprowadzenie decyduje się coraz więcej firm działających w największych miastach w kraju. Spośród przeróżnych dziedzin marketingu marketing wielopoziomowy różni się schematem promowania produktów i usług. Jego idea polega na naliczaniu wynagrodzeń pojedynczym dystrybutorom, czyli osobom biorącym na siebie odpowiedzialność za dostarczenie produktu do finalnego klienta. Dystrybucja produktu ma miejsce jednak bez udziału klasycznej sieci hurtowni i sklepów, gdyż produkt dostarczany jest klientowi bezpośrednio przez producenta bądź jego przedstawiciela. Producent nie tracąc funduszy na drogie reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wynagrodzenie dla współpracowników i dystrybutorów. Dzięki prostemu systemowi wynagrodzeń przedstawiciele reprezentujący firmę mają większą motywację do działania i spore obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Szybki wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza przekazywaniu sobie informacji przez coraz szerszą rzeszę usatysfakcjonowanych klientów.

Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do konkretnej firmy i jej wyrobów. Zazwyczaj przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM posiada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich w miarę wzrostu ilości zakupionych produktów, dostaje coraz większe prowizje. Wypada podkreślić, że nie ma ograniczenia co do wielkości tej prowizji. Usatysfakcjonowani klienci polecają daną markę swoim znajomym i w ten sposób jest budowana siatka klientów, którzy z biegiem czasu zostają aktywnymi przedstawicielami handlowymi firmy. Jeśli praca w MLM ma przynosić duże zarobki to fundamentalną rzeczą jest rozszerzanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do największych dochodów. Ponadto network marketing umożliwia zarabianie pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale także innym ludziom, którzy zapragną zdobyć etat przedstawiciela handlowego. W tradycyjnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni profesjonaliści od marketingu. W MLM elementy te są pominięte, dlatego liderzy, którzy utworzyli sprawnie funkcjonującą sieć dystrybucyjną, dostają proporcjonalne do wysokości zamówień wynagrodzenie. Mówiąc najprościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś ze zbudowanej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Otrzymuje on prowizję nie tylko od towarów i usług sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie. Wysokość uzyskanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu zasadniczo kluczową rolę, gdyż wielkość zbudowanej przez nich sieci i poziom ich pracowitości przekłada się na faktyczny poziom sprzedaży w firmie. Jeśli sieć zbudowana przez lidera posiada stabilne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz zbudowaną strukturę otrzymuje comiesięczne dochody wypracowane przez własną sieć. To właśnie chęć wypracowania dochodu pasywnego jest impulsem dla wielu osób, które myślą o rozpoczęciu działalności w MLM.

Na pewno chętnych byłoby znacznie więcej, ale marketing sieciowy jest mało popularnym określeniem, nie wspominając już o jego idei. Przyczyną tej sytuacji jest mała ilość informacji na ten temat. NIewiele mówi się o tym w mediach, nie tworzy się na ten temat programów telewizyjnych ani audycji radiowych. Oprócz tego dość trudno jest gołym okiem zauważyć możliwości płynące z MLM, a stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji mają zły wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są różne i w ogromnej mierze są uzależnione od indywidualnych doświadczeń danych osób. Najbardziej krzywdzącą dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą przeważnie z niewiedzy, jest oskarżenie, że działają na zasadzie piramid finansowych. Działalność MLM polega przede wszystkim na dostarczaniu faktycznego produktu od producenta do klienta. Często zdarza się , że dużo osób sprzedaje niewiele lub kupuje dany produkt tylko na własny użytek. Wynagrodzenia wiążą się ze sprzedażą tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to struktura wzorowana na network marketingu. Zysk przez nią generowany nie wynika ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, uiszczanych przez członków przystępujących do struktury. Zyski osiągają tu jedynie osoby stojące najwyżej w hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku utworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu prawdziwego produktu, który docelowo dociera do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Ludzie związani z tą gałęzią często opisują ją jako wspaniały twór biznesu i sposób na posiadanie ogromnych i łatwych pieniędzy. Perspektywa ta często kusi ludzi mało ambitnych i leniwych. Osoby takie szybko rozczarowują się i odchodzą. Wypada pamiętać, że branża MLM nie jest szczególna pod względem poniesionych nakładów pracy od każdej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które dobrze sobie radzą i zarabiają niezłe pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują znikome zyski. Jest to zwykła działalność gospodarcza opierająca się na dobrym mechanizmie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć ogrom pracy i mieć choć odrobinę szczęścia. W branży tej działa z powodzeniem niezliczona ilość firm. Sprzedaje się wszystko począwszy od środków czystości i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na różne opinie, dla dystrybutorów jest to całkiem niezły sposób na zasilenie prywatnego budżetu.

Więcej informacji na: system-mlm.pl/network-marketing/